Suriname Mei 2014 “Switi Sranan”

Mei 2014 heb ik een bezoek gebracht aan Suriname een geweldig land met aardige bevolking en een hele mooie natuur.
Wij vertrokken op 4 mei met Surinam Airways naar Paramaribo. Surinam Airways is een goede luchtvaartmaatschappij met zeer vriendelijke stewardessen en lekker eten een groot voordeel is dat je voor € 25 per persoon een soort comfortclass kan boeken. Je hebt dan meer beenruimte en het is een afgesloten stuk in het vliegtuig zeker aan te raden. De vluchtduur is ongeveer 9 uur en er is in de zomermaanden 5 uur tijdverschil met Nederland.

IMG_1494 welkom Suriname

Om kwart voor 8 s’avonds kwamen wij aan in Paramaribo na de nodige controles stonden we eindelijk buiten. Als u alleen Suriname gaat bezoeken dan kunt u op schiphol een toeristenkaart kopen dan hoeft u geen visum aan te schaffen. Na een rit van een kleine drie kwartier kwamen bij het Oxygen resort waar wij voor 13 dagen een appartement hadden geboekt. Het Oxygen resort ligt iets buiten de stad maar met een taxi zit je in 10 minuten in het centrum. Ze bieden appartementen, er is een restaurant Moments, twee zwembaden en een mooie tuin.
IMG_3652 MomentsOxygen resort

Wij hebben er voor gekozen om voor de hele periode ons appartement te houden en tussentijds gewoon excursies en meerdaags uitstapjes te maken zodat we niet iedere keer onze koffers hoefden in te pakken. Veel hotels bieden ook wel de mogelijkheid om je bagage op te slaan.

Maandag 5 mei beginnen we met een stadswandeling door het oude gedeelte van Paramaribo. Een groot deel van Paramaribo staat op de lijst van Cultureel Werelderfgoed. De stad heeft veel bezienswaardigheden zoals Fort Zeelandia, Onafhankelijkheidsplein, de Waterkant hier vindt u veel oude koloniale gebouwen, de centrale markt en veel standbeelden van beroemde personen of herdenkingsplaatsen. Uiteraard hebben we genoten van het heerlijke Surinaamse eten.

IMG_3664IMG_3670IMG_3693

Dinsdag 6 mei gaan we richting het Commewijnedistrict dit ligt aan de andere kant van de Suriname rivier. Hier vindt u de overblijfselen van oude suiker-koffie en tabaksplantages. Eerst brengen we een bezoekje aan het kleine dorpje Nieuw Amsterdam en daarna bezoeken we het  openluchtmuseum.

Gemeentehuis Nieuw AmsterdamIMG_3712IMG_3713

Na weer een ritje door de groene omgeving komen we in Mariënburg waar een oude suikerfabriek staat. De bewaker heeft daar altijd gewerkt en wil ons heel graag rondleiden door de vervallen gebouwen en zijn verhaal vertellen.

IMG_3720IMG_3721IMG_3723

Na de suikerfabriek vervolgen we onze route door het Commewijnedistrict helaas is het te laat om nog naar de Peperpot te gaan dit is een plantage die ze aan het opknappen zijn en waar je kan fietsen. De Peperpot is zeer geschikt voor vogel en natuurliefhebbers. Na Alkmaar komen we in het dorpje Tamanredjo hier vindt je langs de kant van de weg vele Javaanse restaurantjes waar je voor weinig geld heerlijk kan eten. Daarna nog even een Parbo biertje halen bij de lokale Parbohut waar veel Nederlanders komen die in Suriname wonen.

Woensdag 7 mei vandaag gaan we voor 2 dagen naar Matapica. In Suriname kan je op twee plaatsen zandstranden bezoeken waar de reuzenschildpadden hun eieren leggen. Dit is alleen mogelijk tussen februari en juli/augustus. De ene plaats is Galibi dit is verder rijden van Paramaribo en een lange oncomfortabele boottocht van ongeveer 2 uur. En de andere is Matapica wij hebben voor de laatste gekozen omdat ons dit minder toeristisch leek. We werden afgezet langs de rivier bij Mariënburg waar onze gids Frits (een heel aardige Javaan) ons op kwam halen met zijn boot. Vandaar uit varen we over de Commewijnerivier naar Johan en Margaretha (dit is een klein dorpje aan de rivier met twee kroegjes, winkels en een school). Daar gaan we aan wal en is het mogelijk om de laatste drink en etenswaren in te slaan. We zijn nog met 5 andere Nederlanders en we worden verdeeld over diverse Korjalen. Omdat het al enige tijd niet regent kunnen er maar 2 personen per korjaal want het water is te ondiep. Na een boottocht door een fantastisch gebied komen we aan bij het strand. Er is hier verder niets behalve een observatiecentrum voor de schildpadden en een paar hutten. We moeten onze hangmatten op gaan hangen en alles klaar maken voor de avond. Er is uiteraard ook geen elektriciteit en water dus echt back to basic.

IMG_3739 IMG_3751IMG_3753

Toen het donker werd gingen we met Frits langs het strand wandelen op zoek naar schildpadden. Eerst ontdekten we een kleine schildpad en een stukje verder lag een grote Leatherback schildpad die net begonnen was met het graven van een gat om zijn eieren in te leggen. Van het begin tot het eind duurt het bijna 2 uur maar het was geweldig om te zien.

IMG_1520 IMG_1516IMG_3778

Nog onder de indruk van wat we gezien hadden werd er nog wat gedronken en toen zocht iedereen zijn hangmat op. Na een fantastische nachtrust de zonsopgang ook gezien en na het ontbijt vertrokken we weer naar de korjaals voor onze terugreis.  Rond een uur of drie waren we weer in ons hotel.

Vrijdag 9 mei vandaag gaan we met de taxi naar Paramaribo Centrum omdat maandag Fort Zeelandia niet open was gaan we dat nu bezoeken. Erg interessant om wat meer over de geschiedenis van Paramaribo en Suriname te weten te komen.

IMG_3695IMG_3791IMG_3672

Na Fort Zeelandia gaan we ook nog even de Kathedraal bezoeken deze is jammer genoeg gesloten. Dus gaan we maar even de toerist uit hangen en de bekende hangplaatsen van stagieres bezoeken zoals het Vat en Zus en Zo. Bij Zus en Zo zit ook een excursiebureau dus daar boeken we gelijk een excursie naar Brownsberg voor de volgende dag.

Zaterdag 10 mei om 08.00 moesten we ons melden bij Zus & Zo voor onze trip naar Brownsberg. Na een busreis van ongeveer anderhalf uur komen we aan op het hoogste punt van het plateau, hiervandaan heb je een geweldig uitzicht over het Brokopondo stuwmeer. Daarna lopen we met de gids door het Amazone oerwoud richting de watervallen. Onderweg verteld de gids van alles over de flora en de fauna. Normaal bezoek je twee watervallen de Leon vallen en de Irene vallen maar omdat onze groep nogal groot was deden wij alleen de Irene vallen. Je moet wel over een goede conditie en genoeg water beschikken om deze tocht te lopen. Na een lange afdeling kan je heerlijk even afkoelen onder de waterval. De klim naar boven is ook best pittig maar als beloning staat er dan een heerlijke maaltijd op je te wachten. Het is ook mogelijk om hier te overnachten. Na de maaltijd vertrekken we weer richting Paramaribo waar we rond een uur of half zeven weer arriveren.

IMG_3809 IMG_3811IMG_3820IMG_3819 IMG_3824 IMG_3827

Zondag 11 mei vandaag is het Moederdag daarom hebben we met onze vrienden afgesproken om dit gezamenlijk door te brengen op de manier waarop de meeste mensen in Paramaribo hun weekend doorbrengen. Dat is een huisje of campplaats huren bij één van de vele Creeks buiten de stad. Hele families zitten hier lekker muziek te maken, te eten en gezellig samen te zijn. Wij zijn bij de Carolina creek geweest het water is overal bruin van kleur maar dat betekend niet dat het vies is. Onderweg hebben we ook nog heerlijk vers fruit ingekocht.

IMG_3837 IMG_3841 IMG_3836

Maandag 12 mei vandaag hebben we even een relax dag ingelast en zijn we in de middag even bij de grootste mall van Paramaribo wezen kijken om een waterdichte rugzak te kopen voor onze tocht naar het binnenland. De Hermitage mall heeft veel dure kledingmerken en redelijk wat restaurants. Ook de fastfoodketens zitten hier allemaal. Wij vonden het niet echt de moeite waard om te zien. We zijn wezen eten in de wijk blauwgrond waar heel veel Javaanse restaurants op een rij zitten en je heerlijk kan eten voor weinig geld. De Saoto soep is echt een aanrader.

Dinsdag 13 mei : Vandaag gaan we naar het binnenland we moeten om 08.30 aan de Saramaccastraat zijn waar de busjes naar Atjoni vandaan vertrekken. Voor 60 SRD per persoon wordt je naar Atjoni gebracht. Wij deelden ons busje met locals. Was wel een hele ervaring de eerste stop was bij de houthandel want een oudere mevrouw moest nog even verf halen, 3 km verderop stoppen we bij een benzinepomp want bijna alle personen in het busje hebben een lege jerrycan bij hun die ze gaan vullen. En zo gaan we de hele weg door daar wordt wat afgegeven daar wat opgehaald. Maar uiteindelijk komen we aan in Atjoni. Hier nog even eten gehaald want in ons huisje zit geen keuken en er is ook geen restaurant. Hier moeten we overstappen op een korjaal deze worden eerst helemaal vol geladen met spullen die de inwoners van het binnenland gekocht hebben. De gekste dingen gaan erop wasmachines, gasfornuisen, golfplaten noem maar op. Geweldig om te zien.

IMG_3858IMG_3855IMG_3856

Eindelijk gaan we vertrekken na een vaartocht van een kleine anderhalf uur arriveren we bij het dorpje Jaw Jaw. Dit marrondorp ligt aan de boven Surinamerivier en heeft twee mogelijkheden om te verblijven de ene is in Djamaika dit ligt gelijk tegen het dorp aan en het andere is Isadou en dat ligt aan de overkant in de rivier. Na onze spullen in ons huisje te hebben gelegen gaan we even aan de oever van de rivier kijken waar de bewoners de afwas, de was en zichzelf aan het wassen zijn. De kinderen zijn aan het vissen met zelfgemaakte hengels of zwemmen in de vele Sula’s (stroomversnellingen)  die hier zijn. Echt “back to basic” de gids zou ons opkomen halen voor een rondleiding door het dorp maar dit ging helaas niet door. Naast ons zat een groepje Nederlandse Pabostudentes die les gaven op de lokale school en die vroegen of we de volgende ochtend mee wilde naar de school waar de ceremoniële opening werd gehouden.

IMG_3861 IMG_3864 IMG_3862

Woensdag 14 mei :We werden redelijk vroeg wakker en gingen weer even bij de rivier kijken waar al weer diverse inwoners van het dorp aan het baden waren. Na een ontbijtje gingen we de dames opzoeken en na een wandeltocht door het dorp Jaw Jaw kwamen we bij de school. Het verbaasde ons hoeveel leerlingen hier les kregen. We hebben kennisgemaakt met de directeur van de school en toen gingen de kinderen het volkslied zingen en de vlag hijsen. Erg leuk om te zien iedereen ging naar binnen en wij wandelde door een bijna verlaten dorp terug naar ons huisje. In Jaw Jaw hebben ze alleen s’avonds van 18.00 tot 22.00 stroom en verder niet. We werden weer opgehaald door onze bootsman en teruggebracht naar Atjoni. Waar we dit keer met een andere chauffeur mee terug gingen die was maar 30 SRD p.p. Onderweg weer wat stops en dingen afleveren maar deze chauffeur vertelde ook iedere keer wat over de dorpjes die we ingingen. Om een uur of twee waren we weer terug in de Sarramancastraat in Paramaribo.

IMG_3872 IMG_3875 IMG_3878

Donderdag 15 mei vandaag dagje relaxen want morgen weer een lange autorit voor de boeg dus lekker bij het zwembad van het Oxygen resort vertoeft.

Vrijdag 16 mei vandaag vertrekken we richting Guyana, eerst even eten in slaan voor onderweg en dan via Groningen naar Nickerie. De weg gaat dwars door de weilanden en rijstvelden vlak voor Nickerie kom je nog door het natuurgebeid Bigipan waar veel bijzondere soorten vogels zitten. We slapen in Nickerie in een simpel hotel en er was precies een festival anders is er weinig te beleven.

Zaterdag 17 mei vroeg op en richting veerboot waar we om 08.00 moeten zijn wij gaan lopend over het duurt allemaal iets langer dan we dachten maar we zijn ook al gewend dat dat Surinaams is. Bye bye Suriname tot volgende week.

Dinsdag 20 mei landen we vanuit Georgetown Guyana met een klein vliegtuigje op de luchthaven Zorg en Hoop. Onze laatste nacht verblijven wij in het centrum van Paramaribo in Torarica Eco resort inn een mooi hotel waar veel Nederlandse toeristen verblijven. Er is een gezellig bar waar je ook wat kunt eten. Mooie ontbijtruimte en klein zwembad aan de rivier. Nog even geborreld met collega’s uit de reiswereld die net met hun studiereis begonnen waren daarna nog even lekker Surinaams gegeten en nog wat mensen gedag gezegd en een laatste drankje gedaan bij de Parbohut.

IMG_4059 IMG_4050 IMG_4046

Woensdag 21 mei aan alle leuke dingen komt een eind vandaag weer naar Nederland. Op tijd richting de luchthaven want je moet daar uiterlijk drie uur van te voren aanwezig zijn. Toch maar weer even een upgrade geregeld voor comfort class en na een heerlijke vlucht met ieder 3 stoelen tot onze beschikking komen we redelijk uitgerust weer in Nederland. Was een fantastische reis en ga zeker nog een keer terug naar Suriname “Switi Suran”